close

De essentie van linkbuilding

309774686

De essentie van linkbuilding

Daar is ie weer: linkbuilding; misschien wel het meest controversiële onderwerp als het gaat om goed scoren in zoekmachines. Waarom? Omdat iedereen weet dat het belangrijk is en het daardoor leidt tot omstreden praktijken zoals linkfarming en linkspamming. Waarschuwing: ga je aan de slag met linkbuilding, laat je dan vooral niet in met bedrijven die je links leveren tegen betaling. Dit soort links is niet alleen waardeloos, het kan ook betekenen dat Google je website bestraft en omlaag zet in de rankings.

We kunnen de titel van dit artikel daarom beter iets aanpassen tot: de essentie van acceptabele linkbuilding. Acceptabel wil zeggen dat je links verkrijgt doordat je kwaliteit biedt; als het goed is leidt de kwaliteit van je content vanzelf tot ‘spontane’ links van gebruikers. Concentreer je dus in de eerste plaats op het maken en aanvullen van goede content op je website of blog; in de tweede plaats op het opbouwen van een kring van lezers en volgers. Pas dan kun je gaan nadenken over waar je links vandaan kunnen komen en hoe je dit kunt stimuleren.

Identificeren van mogelijke linkbronnen

Stel je hebt een mooie website waarop je regelmatig nieuwe relevante informatie of aanbiedingen plaatst. Hoe identificeer je dan mogelijke linkbronnen? Door op zoek te gaan naar andere websites en blogs die globaal over hetzelfde onderwerp gaan en die veel bezoekers trekken die al een naam hebben opgebouwd. Kijk ook waar je concurrenten hun links vandaan krijgen en kopieer zo nodig hun strategie.

Vervolgens neem je de tijd om originele content te bedenken die de eigenaars van zulke sites ook interessant zullen vinden. Ten slotte stuur je ze die content toe; maak daarbij niet de fout om direct om een link te vragen; zeg gewoon dat je iets gemaakt hebt dat ze wellicht interesseert, dat is alles. Als ze je content voernemen, zullen ze zeker een link naar je website plaatsen.

 

Hoe weet je dat sites relevant zijn voor Google?

Je gaat dus op zoek naar sites die relevant zijn voor jouw business. MAAR: ze moeten ook relevant zijn voor Google. Zucht… hoe kan ik dat zien? Wel, er zijn een paar duidelijke indicatoren die aangeven dat een site relevant is:
• veel links vanaf andere sites
• goede page rank in Google
• veel en regelmatig ververste content
• veel bezoekers.

Gebruik social media voor linkbuilding

We zeiden het hierboven al: bouwen aan een netwerk van lezers & volgers is essentieel voor linkbuilding. En nergens kun je dat beter doen dan op social media als Facebook, Pinterest LinkedIn enz. Maak een profiel aan op deze media en plaats ook hier regelmatig content. Wordt lid van groepen die over voor jou relevante onderwerpen gaan en geef commentaar op posts van anderen. Niet direct om links te krijgen, maar om naam te maken als autoriteit; met die goede naam kun je gemakkelijker via andere wegen links verkrijgen.

Vergeet niet je interne links!

interne links zijn minder belangrijk dan externe, maar Google beloont een goede interne linkstructuur. Zorg er dus voor dat je webpagina’s met interne links naar elkaar verwijzen en als er één pagina het meest belangrijk is, zorg dan dat er veel interne links naar die pagina zijn. Zo zal deze als eerste tevoorschijn komen in de zoekresultaten.

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page