Wat zijn de SEO best practices voor 2016?
Zoekmachine optimalisatie is geen eenmalige activiteit, maar iets wat je regelmatig dient te vernieuwen, aan te vullen en uit te breiden. Al was het alleen maar omdat de marktleider Google telkens weer veranderingen aanbrengt in zijn algoritme, het mechanisme waarmee wordt bepaald hoe websites scoren. De belangrijkst wijziging in 2015 was de zgn. ‘Mobilegeddon’ update, waardoor Google voortaan meer waar toekent aan websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele devices. Maar wat kunnen we van 2016 verwachten als het om SEO gaat?
Lokale SEO wordt belangrijker
Google hecht steeds meer waarde aan websites die duidelijk gelokaliseerd zijn, omdat dit weerspiegelt dat gebruikers graag lokaal zaken doen. Behalve dat dit samenhangt met mobiel internetgebruik, betekent het onder andere ook dat je bedrijfsvermelding geoptimaliseerd moet zijn om hoog te scoren in Google Maps:
• verifieer je bedrijf op business.google.com
• maak je vermelding zo levendig mogelijk
• maak gebruik van citaten /referenties vanuit andere websites
Belang van SEO metatags in 2016
Metatags zijn en blijven van belang voor je website ranking. Het belang moet niet overdreven worden, maar aangezien het vrij eenvoudig te realiseren is moet je het gewoon blijven doen. Naast de bekende Title tag en Description tag zijn er nog 2 tags die belangrijk zijn in 2016:
• de rel=canonical tag vertelt Google welke pagina de meeste autoriteit heeft in geval er diverse pagina’s op elkaar lijken.
• De rel=nofollow tag geeft aan welke links de zoekmachines niet moeten volgen. Dit is belangrijk wanneer je veel links vanaf je site naar andere sites hebt. Je kunt dan zgn. ‘linkjuice’ als het ware ‘lekken’ naar buiten en daarmee je ranking verzwakken. Plaats deze link dus zoveel mogelijk op links die naar andere sites verwijzen.
Gebruik van zoekwoorden voor SEO
Zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk, maar Googel wordt slimmer in het interpreteren van de betekenis ervan. Wilde je in het verleden, scoren voor ‘beste schoenmaker’, dan was het genoeg om een paar maal de term ‘beste schoenmaker’ te gebruiken in je content. In 2016 moet je meer moeite doen om alternatieve omschrijvingen te gebruiken, zoals ‘schoenmaker van kwaliteit’ of ‘goede schoenreparatie’.
Google is slim genoeg om te zoeken naar verwante termen, dus als het gaat om schoenmaken zorg dan dat je ook woorden als ‘kapotte schoenen’, ‘hakken repareren’ en ‘leren schoenzolen’ in je content verwerkt.
Zoekgedrag evolueert en dat betekent dat in 2016 meer mensen zoeken aan de hand van zoektermen die bestaan uit drie, vier of zelfs vijf woorden. Zorg dus dat je in de koppen van je artikelen ook zulke zoektermen gebruikt, bijvoorbeeld ‘reparatie van leren schoenen’.
SEO focus in 2016 op gebruikerservaring
Goede content is en blijft top. Naarmate andere SEO-factoren aan belang inboeten, wordt aantrekkelijke content alleen maar belangrijker. Zorg dat je content origineel is en werkelijk iets te zeggen heeft. Verrijk je content met beelden en video’s. Het is absoluut normaal om content van anderen te citeren en daar je eigen commentaar aan toe te voegen.
De lengte van artikelen groeit in 2016. Was voorheen 300-500 worden meer dan lang genoeg, nu krijgen artikelen van 1000-1500 woorden meer verkeer en een betere ranking. Bedenk dat langere artikelen je meer kans bieden om relevante zoekwoorden en beelden toe te voegen.